Vitaminer

A-vitamin (retinol)
Kilde: Kød, æg og mejeriprodukter. Desuden orange og mørkegrønne grøntsager.
Nødvendig for: Synet, vækst, immunforsvaret, tør hud, appetit og smag. Desuden for fosterets udvikling af organer.

B-vitamin (tiamin)
Kilde: Kornprodukter, bælgfruger og linser. Desuden magert kød og mejeriprodukter.
Nødvendigt for: Omdannelsen af kulhydrater til glukose, som er vigtigt for bl.a. hjernen, hjertet og musklers funktion.

B2-vitamin (riboflavin)
Kilde: Mejeriprodukter, fuldkornsprodukter, kød, blad-grønt, bælgfrugter og fisk. 
Nødvendigt for: Vækst, hud, negle, hår, læber og tunge samt synet.

B3-vitamin (niacin)
Kilde: Kød, fisk, fjerkræ og fuldkornsprodukter.
Nødvendigt for: Omsætningen af proteiner, fedt og kulhydrater til energi i kroppen.

B6-vitamin
Kilde: Magert kød, grøntsager, fuldkornsprodukter og mælk.
Nødvendigt for: Omdannelse og udnyttelse af protein og fedt samt dannelse af arvemateriale.

B12-vitamin
Kilde: Magert kød og fisk samt æg og mejeriprodukter.
Nødvendigt for: Omsætning af fedt og aminosyrer til protein, hvilket er vigtigt ved celledeling. Vedligeholder nerverne.

C-vitamin
Kilde: Citrusfrugter, bær, tomater, blomkål, kartofler og grønne blad-grøntsager.
Nødvendigt for: Har betydning for kroppens immunforsvar, der blandt andet beskytter mod virus og bakterier. 

D-vitamin
Kilde: Æg, fede fisk og fede mælkeprodukter.
Nødvendigt for: Øger optagelsen af calcium fra tarmsystemet og er nødvendigt for knoglernes og tændernes omsætning af calcium og fosfat. Sikrer balance i immunsystemet.

E-vitamin
Kilde: Fedtstoffer, kornprodukter, æg, ost og mælk.
Nødvendigt for: Beskytter kroppens celler mod nedbrydning. Kan stimulere immunsystemet.

K-vitamin
Kilde: Mørkegrønne grøntsager som avocado, broccoli, kål, spinat og vindruer. Derudover lever, nyre, mejeriprodukter, kornprodukter, kød og frugt. 
Nødvendigt for: Blodets størkningsproces samt dannelsen af vigtige proteiner.

Folsyre
Kilde: Bælgfrugter, grønne grønsager og lever. Desuden kornprodukter, frugt og mælkeprodukter.  
Nødvendigt for: Gavnligt for de røde blodlegemer og for cellernes deling.

Pantotensyre
Kilde: Kød, fuldkornsprodukter, broccoli, ærter og bønner er de bedste kilder. Derudover mælk, æg, lever og bælgfrugter.  
Nødvendigt for: Omdannelsen af maden til energi. Gavner desuden nervesystemet og produktionen af hormoner.

Anne

Kontakt
Tlf.nr: 40 32 40 40
Email: anne-dorthe@mail.dk

Telefontid: Mandag - Fredag kl. 8.00-9.00
Konsultation: Mandag - Fredag efter aftale


Priser
Personlige konsultationer er individuelle forløb for dig, der har brug for personlige samtaler og rådgivning om kost og livsstilsændringer.

Mere om priser